تولید لوله فاضلاب کاروگیت در سایزهای مختلف

 لوله کاروگیت, لوله فاضلابی دوجداره
به جرات می توان گفت یکی از بهترین دستاوردهای تولید شده در عصر حاضر برای انتقال فاضلاب, آبرسانی های سنگین و ... همین لوله کاروگیت اسپیرال می باشد.

لوله کاروگیت بدلیل نحوه تولید خاص خود دارای تحمل بار ترافیکی بالا تا 64 کیلونیوتن دارا می باشد. دلیل این امر صاف نبودن سطح مقطع لوله کاروگیت و اسپیرال بودن آن است که باعث میشود فشار نقطه ای وارد نشده و فشار خاکی که روی این لوله ها متحمل می شود نیز خنثی گردد. به همین دلیل لوله کاروگیت را در اعماق مختلف زمین بدون هیچ نگرانی نیز دفن می کنند.

قطعات لوله های کاروگیت با روش های مختلفی به یکدیگر متصل می شوند. برخی از لوله ها با ابزاری به نام اتصالات ته لوله در هر دو انتهای قطعه متصل می شوند که کوپلر نام دارند و معمولا در قیمت لوله لحاظ می شود. قطعات با یک گسکت یا واشر با یکدیگر جفت می شوند تا لوله آب بندی شود که واشر ها ازجنس E.P.D.M یا پی وی سی می باشند.  قطعات لوله را همچنین میتوان با استفاده از باندهای کوپلینگ همراه با گسکت یا بدون آن به یکدیگر وصل کرد. لوله های کاروگیت را میتوان در قطعات بلند تولید و بصورت طاقهای در مکان نصب تحویل داد؛ تنها در صورت لزوم قطعات بریده میشوند تا تعداد اتصالات به حداقل برسد. مثلا لوله 12 متری را می توان به راحتی با تریلی حمل کرد و تعداد اتصالات کاهش می یابد. در اصل وقتی شما بعنوان مشتری لوله 6 متری خرید می کنید حمل با ماشین تک و جفت انجام می شود که هزینه کمتر می شود ولی در عوض هزینه اتصالات بیشتر می شود.

در انتخاب لوله کاروگیت 6 متری یا 12 متری این نکته اهمیت دارد که حالت بهینه بین دو پارامتر هزینه حمل و جابجایی و هزینه نصب انتخاب شود. استفاده از این لوله برای زهکشی سطحی با استفاده از لوله منفذ دار انجام شده است. سوراخ‌ها به روان آب ها اجازه می‌دهند تا به خاک‌های اطراف نفوذ کنند. برای جلوگیری از دخالت خاک، لوله ممکن است با یک پارچه مشبک پوشش داده شود و یا شن و ماسه دانه بندی شده استفاده کرد ،که به مایع اجازه می‌دهد تا از لوله خارج شود اما مانع از وارد شدن خاک و آوار می‌شود. لوله های کاروگیت را هم می توان بصورت دستی با دریل و فرز و هم می توان بصورت کارخانه ای شیار دار کرد، که بنابر مصرف تعداد شیار ها متغیر است.

لوله کاروگیت

فشار داخلی لوله دوجداره فاضلابی 1.5 بار می باشد که این نشانگر نداشتن فشار داخلی در این لوله ها می باشد. بعبارتی لوله کاروگیت فشار بار داخلی ندارند یعنی سیال در حال عبور از داخل این لوله ها دارای فشار بار داخلی نیست و این لوله ها عملا به عنوان یک جوی زیر زمینی وظیفه انتقال سیالات مایع را به عهده دارند .


لوله های کاروگیت دارای یک سطح بیرونی نیز میباشند که به صورت حلقه حلقه و دارای استحکام بالا یی میباشند و کلیه فشارهای سطحی و زیر سطحی اعم از بار زنده و مرده را در زیر سطح زمین متحمل میشوند و علت این حلقه حلقه شدن سطح لوله به دلیل استحکام بخشی به لوله میباشد . لوله های کاروگیت در سه بخش فشاری دسته بندی میگردند . در عوض همانطور که اشاره شد تا 64 کیلونیوتن نیز تحمل فشار خاک بروی لوله را نیز دارد. لوله کاروگیت تولیدی کارخانه پایپ گستر دارای کامل ترین مجموعه در بحث سایزبندی می باشد و از سایز 4 اینچ آغاز و تا سایز 3500 میلیمتر معادل قطر دهنه 3.5 متر تولید می گردد .

لوله کاروگیت فاضلاب با قطر داخلی 250 میلیمتر و قطر خارجی 294 میلیمتر با تحمل بار ترافیک و خاک تا عمق های مختلف بسته به مقاومت حلقوی مورد نیاز، اعم از لوله کاروگیت 16 کیلونیوتن، لوله کاروگیت 31.5 کیلو نیوتن و لوله کاروگیت با مقاومت حلقوی 64 کیلونیوتن . همچنین لوله کاروگیت سایز 250 میلیمتر در شاخه 3، 6 و 12 متری بصورت کوپلر سر خود و کوپلر جدا تولید می گردد. ظرفیت تولید لوله کاروگیت پایپ گستر در خط تولید لوله کاروگیت 250 معادل 3 کیلومتر در روز می باشد.
نکته مهم اینکه بدلیل انحراف معیار خط تولید لوله کاروگیت در تولید لوله کاروگیت 250 میلیمتر قطر خارجی این لوله بعضا تا 300 میلیمتر نیز می رسد لذا دقت داشته باشید چنانچه می خواهید بصورت تلسکوپی لوله کاروگیت 250 را در لوله کاروگیت 300 و نه لوله کاروگیت 315 بارگیری نمائید امکان عدم بارگیری وجود خواهد داشت.


لوله کاروگیت با قطر داخلی 300 میلیمتر و قطر خارجی 349 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 4کیلونیوتن بر مترمربع تا 63 کیلو نیوتن بر متر مربع. این لوله یکی از پرکاربردترین لوله های کاروگیت در سطح ایران و جهان است. لوله کاروگیت 300 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 8 کیلونیوتن بیشتر در ساخت لوله غلاف اعم از لوله غلاف سیس برق در زیر زمین یا لوله غلاف فیبرنودر در مخابرات و یا … مورد استفاده قرار می گردد.

لوله کاروگیت 300 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 16 کیلو نیوتن بر متر مربع در انتقال فاضلاب بصورت ثقلی با عمق دفن نهایتا 2 متر مورد استفاده قرار می گردد به شرط آنکه تردد ترافیک روی لوله کارگیت وجود نداشته باشد.

نهایتا آنکه لوله کاروگیت با مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن که بعنوان استاندارد در ایران و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد در اغلب پروژه ها جهت انتقال آب بصورت ثقلی و یا شبکه جمع آوری فاضلاب در عمق دفن 1 تا 6 متر با ترافیک روی لوله و یا بدون ترافیک روی لوله کاروگیت مورد استفاده فراوان قرار میگیرد. لوله کاروگیت 63 کیلو نیوتن در سایز 300 میلیمتر نیز برای عمق دفن بیش از 6 متر مورد طراحی و تولید قرار می گیرد.

لوله کاروگیت با قطر داخلی 315 میلیمتر و قطر خارجی 360 میلیمتر : لوله کاروگیت سایز 315 یکی دیگر از سایزهای پرمصرف لوله های دوجداره پلی اتیلن است که با مقاومت مکانیکی 8 تا 63 کیلونیوتن بر مترمربع تولید می گردد. سرعت خط تولید لوله کاروگیا سایز 315 میلیمتر در روز معادل 2400 متر می باشد که در این زمینه این شرکت سرآمد تمامی شرکت های تولیدکننده لوله کاروگیت می باشد.

لوله کاروگیت 315 دارای مستربچ ایرانی و کره ای می تواند باشد که مستربچ کره ای بدلیل مقاومت بیشتر در مقابل اشعه یو وی و سطح صیقلی تر دارای قیمت بالاتری نسبت به لوله کاروگیت با با مستر بچ ایرانی خواهد بود .

نظرات